sunnuntai 7. elokuuta 2016

Voinko aloittaa karaten, vaikka...?

Ensinnäkin: tervetuloa!
Hei ja tervetuloa Honbun karatefuksiblogiin! Tämä blogi on suunnattu niille, jotka aloittavat tai harkitsevat aloittavansa karaten Honbun peruskurssilla syksyllä 2016. Yritän valottaa tässä asioita, joita itse ihmettelin tai kuulin muiden ihmettelevän viime vuoden aikana, kun itse olin peruskurssilla. En luultavasti tule puhumaan karaten tekniikasta mitään, sillä kokemukseni ei riitä siihen lainkaan. Sen sijaan kokemusmääräni on optimaalinen sen muistamiseen, miltä aloittaminen tuntui ja mitä kysymyksiä silloin heräsi karaten harjoittelemisesta yleisesti. Vuoden aikana olen oppinut vastaamaan moniin näistä ihmetyksen aiheista, ja nyt toivon voivani hyödyttää uusia peruskurssilaisia tällä blogilla. Minulla on pitkä lista aiheita, joista kirjoittaa, mutta kysymyksiä voi tietenkin myös esittää kommenteissa, sähköpostissa tai treenien jälkeen. Yritän vastata parhaan tietoni mukaan tai sen puutteessa kysyä joltakin, joka tietää.

Asiaan

Useilla ensimmäistä kamppailulajiaan harkitsevilla pyörii mielessä kysymyksiä liittyen siihen, mitä aloitusvaatimuksia lajiin kuuluu. Honbussa aloittaminen vaatii hyvin vähän - kaikki taidot ja kyvyt tullaan oppimaan harjoittelun ohessa, samoin kunto. Käyn seuraavaksi läpi joitain yleisimpiä mietityksen aiheita, mutta jos tämän jälkeen vielä mietityttää, meiltä voi kysyä!

...vaikka olen vähän/paljon/todella huonokuntoinen?

Lyhyt vastaus: Kyllä voit!

Pidempi vastaus: Honbusta ei potkita pois jos et jaksa vetää leukoja, tehdä punnerruksia tai edes juosta. Honbussa treenatessa tehdään jonkin verran lihaskuntoa lämmittelyiden ohessa, ja kunto kyllä kasvaa ihan itsestään siinä kaiken kivan ohessa. Joskus treenien vetäjä saattaa huudella motivatiivisia "Kovempaa! Nopeammin! Enemmän!", mutta se on tarkoitettu kannustukseksi niille, jotka siihen pystyvät. Jos olet jo omalla rajallasi, voit jättää nämä huutelut huomiotta. Honbussa ymmärretään, että jos lihaksista ei vain lähde enempää voimaa tai nopeutta, sitä ei sinne lisää tule huutamalla.

Meillä kannustetaan jokaista tietysti myös ylittämään itsensä, mutta vain sinä tiedät, missä sinun rajasi kulkee ja milloin olet sen ylittänyt.

...vaikka en yllä potkimaan korkealle?

Lyhyt vastaus: Kyllä voit!

Pidempi vastaus: Liikkuvuus ja venyvyys on toinen asia, joka Honbussa treenatessa kehittyy ihan itsestään, mutta jäykemmälläkin keholla pärjää loistavasti. Vyökokeissa ei mitata potkujen korkeutta vaan niiden tekniikkaa, ja vaikka et kykenisi koskaan potkaisemaan kierrepotkua kuin reiden korkeudelle, voit silti harjoitella Honbussa.

...vaikka olen todella kömpelö?

Lyhyt vastaus: Kyllä voit!

Pidempi vastaus: Noin 10 % karatesta on tekniikkojen muistamista. Loput 90 % on kehonhallintaa - kykyä käyttää muistettuja tekniikoita oikeassa tilanteessa. Tämä ei ole sisäsyntyinen kyky, mikä tarkoittaa, ettei *kukaan* osaa sitä ilman harjoittelua. Kääntäen, kehonhallinta on taito, jota voi kehittää. Ja, kuten ylemmätkin kohdat, myös tämä kehittyy Honbussa treenatessa ihan itsestään.

...vaikka minulla on vamma, joka rajoittaa liikkuvuuttani?

Lyhyt vastaus: Luultavasti voit!

Pidempi vastaus: Honbussa treenaa polvirikkoisia, rannerikkoisia, jalkapöytärikkoisia ja luultavasti myös nivelrikkoisia karatekoja omien kykyjensä rajoissa. Mikäli vammasi on vakavampi, kannattaa ennen aloittamista kysyä ensin lääkäriltäsi, onko sinun turvallista esimerkiksi kaatua, mutta kuten on toivottavasti käynyt selväksi jo tähän mennessä, Honbussa jokainen treenaa omien rajojensa mukaan, eikä kukaan mokuta sinua siitä, ettei ranteeseesi tai polveesi voi tehdä lukkoa, tai jos et voi potkia kovaa.

...vaikka pelkään lyödyksi tulemista?

Lyhyt vastaus: Kyllä voit!

Pidempi vastaus: Tämä on kiinni kaikkein eniten omasta itsestäsi ja erityisesti asenteestasi. Jos haluat päästä pelostasi yli, Honbu on mahtava seura juuri siihen. Kyllä, Honbussa lyödään päähän (ja vatsaan, ja käsiin, ja joskus jopa leikiksi), mutta ketään ei löydä päähän varoittamatta kovaa. Treenimukavuus on honbulaisille tärkeä asia, ja ennen tekniikan aloittamista treeniparin kanssa saa sopia siitä, miten kovaa mennään. Kun opit luottamaan treenikavereihisi, huomaat luultavasti, että pelko hälvenee, eikä hanskan osuminen naamaan enää tunnu kamalalta, vaan perusmaanantailta.

Ajatuksenani on kirjoittaa myöhemmin pidemmästi kivusta ja pelosta, eli tästä lisää tuonnempana.

Yhteenveto

Yleensä siis vastaus otsikon kysymykseen on "kyllä voit". Lopultakin kokeilemalla selviää parhaiten, mutta mikäli itseäsi askarruttaa vielä jokin, mitä tässä ei käsitelty, ota ihmeessä yhteyttä!

Tatamilla tavataan!

Kuvassa honbulaisia jengiväreissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti